BIJBELLEES UITDAGING

18-10-2021

Vaak wil ik mensen er op wijzen waarom het zinvol is om ook eens een echte goede studiebijbel te gaan gebruiken. En er bestaat er eentje in het Engels die in Nederland vaak zelfs gratis wordt uitgedeeld. Het toont aan hoe arm het zogenaamde "rijke" westen is. In de Filippijnen wilde ik eens een Nederlander zo'n bijbel geven en bemerkte ik dat ik er daar gewoon de normale prijs voor moet betalen. Goed we kunnen in Nederland dus de bijbel in gewone taal aanschaffen en dat helpt me om de verhalen iets beter te leren begrijpen. Net zo als bijbelboek HET BOEK.
Maar je kunt  er ook niet op blindvaren.
Teveel wordt er vertaald vanuit een bepaalde groep van mensen zonder enige uitleg en met teveel menselijke denkbeelden. Ok hierbij maar even voorbeeld van het vers dat ik vanmorgen vernam en opzocht  via de BGT bijbel. Je leest dan:
 

1 korintiers 3:16-17

 
JULLIE WETEN DAT JULLIE SAMEN DE KERK VAN GOD VORMEN, EN DAT DE GEEST VAN GOD BIJ JULLIE IS. DE KERK VAN GOD IS HEILIG, EN JULLIE ZIJN DE HEILIGE KERK. ALS MENSEN PROBEREN OM DE KERK KAPOT TE MAKEN, ZAL GOD DIE MENSEN KAPOTMAKEN.

Maar nu dus even via een echte studiebijbel (Recovery Version - HERSTELVERSIE) Gelijk valt je dan op dat er meer dan de helft van vrijwel iedere b;adzijde die je open slaat, verduidelijkingen geeft naar verhalen die elders staan, zowel oud als nieuw testament. Iedereen kan die studie volgen, al zijn vele kerken er op tegen omdat je dan niet eens een voorganger meer echt nodig hebt of andere zeer wereldse dingen die ingezet worden om God dichter bij de mens te willen krijgen.
 
lees hier: 1 korintiers 3:16-17 (mijn eigen vertaling uit het Engels)

WIST JE NIET DAT JE DE (1a) TEMPEL VAN GOD BENT, EN DAT DE (b)GEEST VAN GOD IN JE WOONT? ALS IEMAND DE TEMPEL VAN GOD (1a) VERNIETIGT, ZAL GOD (2) HEM VERNIETIGEN; WANT DE TEMPEL VAN GOD IS (3) HEILIG, EN (4) DAT BEN JIJ OOK.

MAAR DAN DUS MET MEER UITLEG VIA DE STUDIEBIJBEL Rec.Vers.
 aan beide zijkanten  staan in de Recovery Version bijbel verwijzingen:
(16a)  1 KORINTIERS 6 : 19
         2 KORINTIERS 6 : 16
         EFEZIERS 2 : 21 -  22

(16b )  ROMEINEN 8 : 9
         ROMEINEN 8 : 11


Extra vermelding (16-1) Recovery Version Bible (herstelversie van de Bijbel)
Het Griekse woord duidt de binnenste tempel aan. De tempel van God verwijst hier naar de gelovigen gezamenlijk in een bepaalde plaats, zoals Korinthe, terwijl de tempel van God in vers 17 verwijst naar alle gelovigen in het algemeen. De unieke geestelijke tempel van God in plaatsen op aarde. Elke uitdrukking is de tempel van God in die plaats. De tempel van God is de verklaring dat Gods gebouw geen gewoon gebouw is; het is het heiligdom van de heilige God, de tempel waarin de Geest, de Geest van God, woont. Wij, de bouwers van zo'n heilige tempel, zouden dit kunnen beseffen, opdat we voorzichtig zouden zijn om niet te bouwen met de waardeloze materialen van hout, gras en stoppels, maar met de kostbare materialen van goud, zilver en edelstenen, die overeenkomen met Gods natuur en economie.

Extra vermelding (17-2)  Recovery Version Bible (herstelversie van de Bijbel)
Dit houdt in ieder geval de straf in die in vers 15 wordt onthuld. Allen die de kerk van God hebben bedorven, verwoest, verontreinigd en ontsierd door hun ketterse doctrines, verdeeldheid zaaiende leringen, wereldse manieren en natuurlijke inspanningen bij het bouwen, zullen Gods straf ondergaan.
Extra vermelding (17-3)  Recovery Version Bible (herstelversie van de Bijbel)
Aangezien de tempel van God, de kerk, heilig is, komen de materialen, de wegen en de inspanningen waardoor het ook heilig moet zijn, overeen met Gods natuur, de verlossing van Christus en de transprormatie van de Geest.

Extra vermelding (17- 4 )  Recovery Version Bible (herstelversie van de Bijbel)
Dit verwijst naar de heilige tempel. De nadruk ligt hier op heilig, niet op tempel. Vers 16 benadrukt de tempel, terwijl vers 17 het heilige kenmerk van de tempel benadrukt, als een herinnering aan de gewone Korinthische gelovigen dat ze heilig moeten zijn, met het heilige kenmerk van de tempel van God.

Korte beschrijving (met BGT bijbel) van de verschillende verwijzigen aan de zijkant van de herziende bijbel:

1 KORINTIERS 6 : 19 Jullie weten dat jullie lichaam heilig is. Want de heilige Geest is in jullie lichaam gekomen, toen God jullie  de Geest gaf. Jullie zijn niet meer van jezelf.
2 KORINTIERS 6 : 16 De tempel van God heeft niets te maken met afgoden. En wij, de gelovigen, vormen samen de tempel van de levende God. God zegt in de heilige boeken: “ Ik zal bij jullie wonen en altijd bij jullie blijven. Ik zal jullie God zijn, en jullie zullen mijn volk zijn.
EFEZIERS 2 : 21 - 22  Recovery Version Bible (herstelversie van de Bijbel)  n wie het hele gebouw, samengebouwd, uitgroeit tot een heilige tempel in de Heer. In wie ook jullie worden opgebouwd tot een woonplaats van God in de geest
ROMEINEN 8 : 9 Maar bij jullie is dat heel anders. Jullie laten je niet leiden door je slechte verlangens, maar door de heilige Geest. Want de heilige Geest is in jullie gekomen. En je kunt alleen bij Christus horen als zijn Geest in je is.
ROMEINEN 8 : 11 God heeft Jezus Christus laten opstaan uit de dood. En God zal ook aan ons, sterfelijke mensen, het eeuwige leven geven. Dat weten wij zeker, want zijn Geest is nu in ons gekomen

 

DAG 10 DINSDAG 19 OKTOBER 2021

Christus is mijn licht, de enige werkelijke liefde, maar hoe wandel ik in Zijn Heldere licht van Werkelijke Liefde en Vrede? Te volgen van "de massa" die het ook nog nooit heeft geweten? Stemmen van TIKTOK ijdele mensen die zich zichtbaar aan mij kenbaar maakten? Ik zie zoveel zoekenden en verdwaalden... Of was ik zelf verdwaald door mijn menselijke begeerten?

Ook dacht ik aan die bekende Amsterdamse voorganger van ons koningshuis.

Ik maakte persoonlijk nog kennis met hem

Hij dwaalde rond , maar nam Gods talenten zeker serieus!

Hij was heel anders dan die Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman vanuit de slavernij (1806-1863)

De man die zijn talent helaas misbruikte om met zijn schijnheiligheid bij het klootjesvolk goed geld te verdienen. En nog steeds volgt NL deze onzin. Het is werkelijk onbegrijpelijk, maar kijk maar om je heen!

Nee, die Amsterdamse voorganger van niet lang geleden mocht ik veel meer.

Oh ja, hij heette trouwens Nico ter Linden. Want dan kan je het nazoeken en zien dat ik geen onzin vertel.

Nico stopte om vanuit de hoogte te preken, al moet ik zeggen dat hij dat zeker niet onverdienstelijk deed.

Ook voor televisie en radio is Nico of zijn broer Carel veel verschenen. Nico heeft meerdere boeken geschreven. Vreemd genoeg ook juist voor echt ongelovigen. Zijn predikanten stage had hij dan ook gelopen in huizen van bewaring of gevangenissen.

De periode waarover hij nog zeer indrukwekkend  heeft geschreven.

Ook was Nico bekend van de radio voor mij  Het bleek mij tijdens een televisie uitzending dat hij dat echt niet zomaar had gedaan. Hij heeft zich willen laten regiseren door een van de beste regisseurs van Nederland. (Cox Habbema 1944-2016)

Nico gaf toen dus een prachtig geïllustreerde 3 delige "kinderbijbel" uit. Ik gaf hem nog aan mijn "ongelovige" aardse vader voor zijn 80e verjáardag, maar die de serie gelijk aan zijn kleinkinderen dacht te moeten geven. Ach Vader vergeef het hem, hij had teveel slechte voorbeelden al genoten.